שבוע ארבעה עשר של התחזקות יום רביעי בשבת


יום רביעי בשבת

מתוך ראשית חכמה, שער הקדושה, חלק מפרק י"ד:

"…וטוב לאדם שילמד לשונו ללמד סנגוריא על ישראל… ותו גרסינן בסנהדרין: "אמר רבי אחא: מצינו שכל המלמד סנגוריא על ישראל – הקב"ה מרוממו בעולם…". וכן בויקרא רבה: "קַח אֶת אַהֲרֹן", על הפסוק (תהילים מ"ה, ח'): "אָהַ֣בְתָּ צֶּדֶק֮ וַתִּשְׂנָ֫א־רֶ֥שַׁע", פרש פסוק זה על אברהם, שביקש זכות על הסדומיים, כמבואר שם. אמר לו הקב"ה אָהַבְתָּ לְצַדֵּק את בריותי ולא לחייבן, "עַל־כֵּ֤ן ׀ מְשָׁחֲךָ֡ אֱלֹהִ֣ים אֱ֭לֹהֶיךָ שֶׁ֥מֶן שָׂשׂ֗וֹן מֵֽחֲבֵרֶֽיךָ", מהו "מחברך"?- אמר לו: חייך, שעשרה דורות שֶׁמִּנֹּחַ ועד אצלך, עִם אחד מהם לא דיברתי, ועימך אני מדבר, שנאמר: "אַחַר֙ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה…". אמר הקדוש ברוך הוא לישעיה "אָהַ֣בְתָּ צֶּדֶק֮" – אָהַבְתָּ לְצַדֵּק את בני, "וַתִּשְׂנָ֫א רֶ֥שַׁע" – ששנאת מלחייבן, "עַל־כֵּ֤ן ׀ מְשָׁחֲךָ֡ אֱלֹהִ֣ים אֱ֭לֹהֶיךָ וגו' ". מהו מחברך?- אמר לו חייך, כל הנביאים קבלו נביאות נביא מפי נביא, "וַיָּ֗אצֶל מִן־הָר֙וּחַ֙ אֲשֶׁ֣ר עָלָ֔יו וגו' ", "וַיֹּ֣אמְר֔וּ נָ֛חָה ר֥וּחַ אֵלִיָּ֖הוּ עַל־אֱלִישָׁ֑ע", אבל אתה מפי הקדוש ברוך הוא. "ר֛וּחַ אֲדֹנָ֥י יֱהֹוִ֖ה עָלָ֑י יַ֡עַן מָשַׁח֩ וגו' ". חייך, שכל הנביאים התנבאו נבואות פשוטות, ואתה נבואות כפולות: "עוּרִ֥י עוּרִ֛י" (ישעיה נ "א, ט'), "הִתְעוֹרְרִ֣י הִֽתְעוֹרְרִ֗י" (ישעיה נ"א, י"ז), "שׂ֧וֹשׂ אָשִׂ֣ישׂ" (ישעיה ס"א, י'), "אָנֹכִ֧י אָנֹכִ֛י ה֖וּא מְנַחֶמְכֶ֑ם" (ישעיה נ"א, י"ב), "נַחֲמ֥וּ נַחֲמ֖וּ" (ישעיה מ', א'). עד כאן לשונו".

שם, מתוך פרק יא: "…אמרו לו לנחש: מפני מה אתה נושך באיבר אחד וארס שלך מהלך בכל האיברים? – אמר להם: ולי אתם שואלים?! שאלו לבעל הלשון. שהוא אומר לשון הרע ברומי והורג בסוריא. עד כאן לשונו. נמצא בעל הלשון נמשל לנחש בכל צדדיו…".