שבוע אחד עשר של התחזקות יום שלישי בשבת


יום שלישי בשבת

מתוך פירוש הרשב"ץ על המשנה (אבות פרק א', משנה י"ז) "וְלֹא מָצָאתִי לַגּוּף טוֹב מִשְּׁתִיקָה" [=נוסח הכתוב ב-ויקרא רבה]:

״ואפילו יבזוהו ויחרפוהו, ישתוק. ועל-זה אמר שלמה ע"ה: "אַל־תַּ֣עַן כְּ֭סִיל כְּאִוַּלְתּ֑וֹ" (משלי כ"ו, ד'). וכן היו עושים חסידים הראשונים… ואמר אחד החכמים לבנו: "מי שאינו סובל דבר אחד – ישמע דברים הרבה (=מי שאינו יכול לסבול דבר אחד שפוגעים בו והוא משיב לפוגע – סופו שישמע דברים הרבה, כי הפוגע יחזור וידבר עליו). ואמר אחר: "לא תוכל להילחם עם אדם [אלא אם] שתחריש לו, ובזה תכניעהו ותשיב צור חרבו ותשלוף עליו חרבות העדים אשר יראו מחילתך, והם יקחו נקמתך ממנו" (=אין מלחמה טובה כמו השתיקה, על-ידי שתיקתך יחזור אויבך ממזימותיו, חרבו שלו תשוב לאחור וכנגד זה אחרים ישלפו חרבות כנגדו כלומר, כשאתה תשתוק לא רק שהוא יפסיק להילחם בך, אלא שאחרים ילחמו נגדו). ואמר שלמה על זה: "גַּ֤ם לְכָל־הַדְּבָרִים֙ אֲשֶׁ֣ר יְדַבֵּ֔רוּ אַל־תִּתֵּ֖ן לִבֶּ֑ךָ אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־תִשְׁמַ֥ע אֶֽת־עַבְדְּךָ֖ מְקַלְלֶֽךָ" (קהלת ז', כ"א). ואמרו רבותינו ז"ל … כי השומע חרפתו ואינו משיב, עליו הכתוב אומר: "וְאֹ֣הֲבָ֔יו כְּצֵ֥את הַשֶּׁ֖מֶשׁ בִּגְבֻרָת֑וֹ" (שופטים ה', ל"א), שמדרגתו יותר גדולה לעולם הבא מהצדיקים…".


מי שעונה לפוגע בו, נותן לו סיבה טובה להמשיך לפגוע בו, ע"פ הסבר הרשב"ץ, הפסוק מנחה אותנו שלא לספק חומר בערה ל"מדורתו של ה-כסיל" אלא כדאי לעוזבו והלהבה תכבה מאליה.